ATT BLI MAMMA

Att bli mamma är inte som jag väntat mig. Det är väl aldrig något så här stort. Det är högt och lågt och känslor i alla hörn! 
När jag tittar på min lilla familj fylls mitt bröst med värme och jag vill börja gråta av lycka. Ibland när han gråter och jag inte vet vad som är fel så undrar jag vad fan jag har gett mig in på. Men det är ju tydligen väldigt vanligt att känna så, vilket fler borde prata om. Man borde vara ännu mer öppen och ärlig om hur det egentligen är. Fantastiskt och skitläskigt på samma gång! De första 10 dagarna var ganska jobbiga för att vara ärlig. Äter han nog? Varför bajsar han inte? Ska han andas så ytligt? Herrrgud så länge han sover, är det normalt? 
Men efter hembesök från distriktssköterskan så kunde vi sänka axlarna lite och slappna av för han hade gått fint upp i vikt. Det enda vi fortfarande var osäkra på var avföringen, men som hon sa så kan systemet ta lite tid att dra igång, speciellt när man ger de ersättning i stället för bröstmjölk. 
I går var vi på extrabesök hos distriktssköterskan och Noah har gått upp till 3435! Så himla skönt! Så nu kan vi slappna av och lära känna honom ännu mer. Han har lite trubbel med magen fortfarande tror vi, pga luft men mellan varven så är han så nöjd och äter massor. 
Så jag säger inte att det bara är elände, utan mer ett stormande hav av känslor som ska falla på plats. 

I helgen hade vi besök av mins föräldrar som fick träffa sitt första barnbarn! Så mysigt!  (null)

(null)

Just nu har jag ett pumpdygn, vilket innebär att jag ska pumpa var 3-4 timme så att min produktion hålls igång och ökar så att jag förhoppningsvis kan bara amma honom sen. 
Det är ganska slitsamt att pumpa och ge honom mat, men snart så! 

Vad har ni för er idag?
PUSS
1 Sara:

skriven

Det är en sån konstig känsla när det är så häftigt och jobbigt på samma gång! Första sex veckorna med storasyster här hemma var skitjobbiga, hon hade oxå ont i magen o sov typ inte på nätterna. En morgon när min nattarbetande sambo kom hem hörde han hur hon skrek ända ut på gatan och när han kom in låg jag o sov, för jag var så himla himla trött att jag inte hörde hur ledsen hon var. Sen dess har det bara blivit bättre som tur är. ;)
Så himla fin han är! Hoppas det löser sig med magen snart (pun intended). :)

Svar: Ja, man är duktigt trött i början! Men nu börjar det bli bättre 😊 haha, ja, lite luftsmärtor ska vi klara så länge vi slipper kolik! Tack så mycket! 😍
Maria Pettersson

2 Johanna:

skriven

Vilken sötnos ni har :) Men ja det är tufft och underbart på samma gång. Vi hällde i lite laktolos i ersättningen till vår sån, det rådet fick vi av bvc. kommer inte ihåg mängden, men hör med henne! :) Det gjorde vi tills han sluta med ersättningen, sen gav vi en del katrinplommon när han fick börja äta det.

Svar: Det var ett bra tips, ska höra med de på BVC på måndag när vi ska på mammagrupp 😊
Maria Pettersson

3 sofia:

skriven

Åh vilken liten sötis! Det där med att pumpa är verkligen så jobbigt innan allt har kommit igång och sånt. Hoppas det löser sig så du slipper pumpa så mycket :) <3

Svar: Ja, jag med! Just nu så är det mjölk där men den ökar inte .. 🤞🏾håller tummarna för att den ökar!
Maria Pettersson

4 Cecilia:

skriven

Så mysigt ni ser ut att ha det. Det är säkert tufft nu i början innan du kommer in i det.

Svar: Det är lite tufft nu ja, men det blir bättre och bättre :)
Maria Pettersson

5 dixiwonderland.com:

skriven

Så himla liten! Stort grattis :D

Svar: Tack!! 😍😃
Maria Pettersson

6 Carro:

skriven

stort grattis! så fin <3

Svar: Tack! 😊
Maria Pettersson

Kommentera här: