SAKER SOM ÄNDRAT SIG SEN JAG BLEV GRAVID

Det är ju en del saker som man vet om ska hända eller man förväntar sig ska hända när man blir gravid. Men en del har inte alls hänt mig och några har slagit till som bara den! 

ILLMÅENDE - VART VAR DU?
Alltså, förstå mig rätt, jag är så sjuuuukt tacksam för att jag slapp må illa! Det är ju bland det värsta som finns. Men det är något man tar för givet när man blir gravid, för att man hör om alla skräckhistorier innan, att folk ligger på toaletten varje morgon innan de försöker gå till jobbet och klarar inte ens det i bland. Men jag har alltså sluppit undan. I bland gav det också en noja, för man tänker att det inte är normalt att inte må illa. Men ju mer jag pratat med folk som varit gravida och ju mer jag läst bloggar så är det nästan flera som inte har mått så illa än folk som har varit dåliga. Jag har varit dålig två gånger. Båda gånger hade jag ätit musslor. Ena gången klarade jag mig precis från toaletten, men andra gången hade jag inte lika stor tur. Men det är alltså en gång av nu 18 veckor! Hallelujah! 

SÖMNVANOR - SOVER SOM EN STOCK
Christer har alltid klagat på att jag är så "nyfiken", som han säger, när jag sover. Jag vaknar av lilla minsta. Bara han kommer in i rummet eller sätter sig i sängen så har jag vaknat. Men... inte längre! Jag sover genom allt! Det är helt fantastiskt. Han kan vara vaken längre än mig, till och med komma hem sent och jag vaknar inte. Jag kan vakna när jag känner att han kryper intill i sängen, men så somnar jag fort om igen. Hoppas det håller i sig. Det är väl lite som talar för det när man har en liten som kommer börja böka runt i magen snart.. Men gud vad jag längtar efter de där första sparkarna.

BRÖSTEN GÖR PLÖTSLIGT ONT - DU GÅR INTE I NÅGOT ANNAT ÄN SPORTBHAR
Plötsligt så gör brösten ont, bara du snuddar vid de. I lbland kan det hugga till i ena bröstet och sitta i en kort stund för att sen gå över. Framför allt så har de växt, så just nu går jag inte i annat än sportbh. Speciellt en i en större storlek än det jag brukar ha från H&M. Detta för att jag är lite lat och inte orkar gå till affären och prova bh:ar och för att jag hellre vill köpa amningsbhar senare när det närmar sig födsel.

MATVANOR - IBLAND ÄTER JAG VARANNAN TIMME
Vissa dagar äter jag så ofta att hjälp... Och vissa dagar är matintaget mera normalt och de andra dagarna har jag inte så mycket matlust utan äter för att jag måste. 

MAGEN STÅR STILL - HAR NU KÖPT MEDEL MOT FÖRSTOPPNING
Tarmarna svullnar upp, flyttar på sig och matsmältningen går generelt trögt för att bebis ska hinna få i sig den näring som jag stoppar i mig. Men när man inte varit på toaletten ordentligt på fyra dagar så är det inte superkul.. trots att man äter grönsaker och frukt varje dag och dricker mängder av vatten och saft och rör på sig över genomsnittet... Så nu tog jag till medicinsk hjälp! 

Här är några av de saker som har ändrat sig för mig! Någon som känner igen sig? 

Inspirationen till detta inlägget kommer från Tidstjuven

PUSS
1 Mösstanten:

skriven

Ja det händer saker och ingen graviditet är den andra lik. Inte ens ens egna. Ömma och växande bröst kommer jag ihåg. Så skönt att du har sluppit må illa. Jag hade väldigt lindrigt illamående.

Svar: Så skönt att du inte mådde dåligt :)
Maria Pettersson

2 Kourtney Yasmine Styles:

skriven

Oj, vad olika graviditeter vi haft!!

Jag mådde jätteilla mellan v 6-12/13 och kunde bokstavligen inte äta eller dricka nÅT (mådde illa av vatten tom!) Kräktes ALDRIG (tack o lov!) men gick ju ner 7 kg pga inte fick i mig nåt!

Jag har nog sovit dåligt allmänt genom hela graviditeten! Inte för att jag sov superduper bra innan heller iofs, men den har inte blivit bättre sen jag blev gravid iaf!

Brösten har nog varit ömma under hela graviditeten, tom innan jag visste att jag va gravid (men efter befruktningen ändå) men jag upplevde dom mer ömma i början.

Har inte ätit mer eller mindre än innan jag blev gravid. Eller då menar jag såklart from det att illamåendet slutade.

Förstoppning hade jag bara under veckorna jag va illamående. Nu funkar mina tarmar som vanligt =)


Svar: Oj, jag det är så knäppt att man är så olika! Skönt att din förstoppning har gått över. Det har inte min... Känner mig så tjock just nu innan gravidmagen ploppar ordentligt!

Hoppas resten av din graviditet blir bra! :)
Maria Pettersson

Kommentera här: