FÖRHÖJDA LEVERVÄRDEN

Hej hopp!
Ja rubriken sammanfattar mina två senaste sjukhusbesök ganska bra. 
I måndags... eller ja, det hela började egentligen i fredags förra veckan när jag åkte hem från jobbet med en tryckande huvudvärk över pannan och att det flimrade lite för ögonen. Då visste jag inte riktigt vad det kunde vara, men mina tankar gick direkt till havandeskapsförgiftning. Men jag beslöt mig för att åka hem, ordna mat och sen gå och lägga mig och sova. Det hjälpte en hel del, men jag hade fortfarande lite ont i huvudet. Huvudvärken höll i sig mer eller mindre till måndagen och jag kände mig konstig så jag gick till förlossningen på sjukhusområdet där jag jobbar efter jobbet för att se om de kunde ta mitt blodtryck (Havandskapsförgiftningsens symtom är högt blodtryck bland annat). Det kunde de, så fick jag en CTG på min bebis (hjärtljud) och så fick jag prata med läkare. Christer kom med mat och sällskap när han var färdig på jobbet och eftersom jag inte var akut sjuk så var jag tvungen att vänta för det var en läkare på kvällsvakt på hela förlossningen - på Oslos största sjukhus - så jag var där i sex timmar... Men men, hellre det än att det var något allvarligt fel på mig eller bebis! 
Jag blev hemskickad med rådet om att om det skulle bli värre med huvudvärk eller press i magen så skulle jag ringa in. 
Så fick jag veta att jag hade en tid där redan för extra ultraljud på grund av att bebis hade orytmiskt hjärtljud sist vi var hos barnmorskan. Så igår var jag där igen och gjorde det, men allt såg bra ut där, tack och lov! Men jag fick veta att blodproven jag tog i måndags visade att jag har förhöjda levervärden i bloden. Det betyder att levern producerar för mycket gallsyra som går ut blodet. Detta resulterar i klåda över hela kroppen, men främst under fötterna och i handflatorna. Så jag fick rekommenderat zyrtec allgergimedicin för att försöka stoppa klådan. Så ska de se på de sista blodprovet på måndag för att se exakt hur mycket gallsyra jag har i blodet, om jag måste börja på starkare mediciner. Den absolut sista utvägen är att ta ut bebis tidigt, men jag hoppas inte det. Vill klara mig över årsskiftet i alla fall. Men det verkade vara en bit till så drastiska metoder! 

Så nu knaprar jag piller och känner så att bebis lever och mår bra, vilket den gör! Det är så mysigt när den sparkar. Vi kan nu trycka lite på magen så boffar den tillbaka. Det är så sjukt magiskt! 

(null)

Så ja, vi får se vad vägen vidare blir. Har fått återbesök på sjukhuset 20 december. 

Nu ska jag gå och klä på mig för jag och mannen ska ner på stan och köpa lite julklappar, gå på julmarknad och gå på en konsert kl 16:00. 
Vill ni hänga med under dagen, följ mig på instagram på instastory: Headoverheels91 heter jag där! 

Hoppas ni få en fin lördag!  Några planer?
PUSS


1 StrongMama:

skriven

haha ja det är verkligen så, så många frågor. Men något jag lärde mig påvägen är att det finns inte direkt något "Ja nu är vi redo" känsla. Visserligen fick jag en sån känsla, "nu kör vi" men det är inte alla som får det, det är tydligen bara att köra om det känns rätt med personen i sig. :D Men det är bra att ta sig en funderar, tror det är friskt. :) Lycka till och jag tror också att du kommer att klara det fint!

Svar: Ja och rätt känns det absolut :) Ja, det är bra att reflektera lite över vem man är ibland. Tack detsamma!
Maria Pettersson

2 MALIN:

skriven

Hoppas att ni hittade några julklappar idag! Kram

Svar: Nej faktiskt inte, men vi letade inte så intensivt heller ;) Får ta det imorgon!
Maria Pettersson

3 Simon Andersson:

skriven

Jag har bara tagit det lugnt idag :)

4 Ullie:

skriven

brukar säga det me bara bebis mår bra o du mår bra får man stå ut me massa besök det är ju ändå tur de kollar allt o tar hand om en skönt det är bättre me allt
kram o fin söndag

5 Ullie:

skriven

brukar säga det me bara bebis mår bra o du mår bra får man stå ut me massa besök det är ju ändå tur de kollar allt o tar hand om en skönt det är bättre me allt
kram o fin söndag

Svar: Ja, det är ju så skönt att de är så noga och att man blir tagen på allvar!
Maria Pettersson

6 MartinaOlsson:

skriven

sv; Vad kul att du gillade luckan! Ja det tycker jag absolut att du ska ta och göra, köpte faktiskt en utav deras adventsstjärnor att hänga i fönstret senast idag, dom har verkligen så himla mycket fint till julen! :)

Svar: Ja men verkligen! Kolla in mitt inlägg om Sign of Sweden om du behöver lite julklappsinspiration 😉
Maria Pettersson

7 Julia Svensson:

skriven

Åh vad fin du är!

Svar: åh tack så jättemycket! :D
Maria Pettersson

Kommentera här: