10 TIPS PÅ SAKER DU KAN GÖRA NÄR BEBIS SOVER

Har du också en bebis som är beroende av att sova på dig? Det hade jag! Och nu håller vi på att få in lite kvällsrutiner med läggning så det finns gott om tid att slå ihjäl. 
Här är tio tips till vad du kan göra medan du är fastlåst i soffan eller sängen! 
 
1. RENSA BILDER I TELEFON/iPad/DATOR
Hur mycket bilder har man inte som man inte använder? Och de du verkligen vill ha, är det inte dags att framkalla de till ett fotoalbum? 
 
2. RENSA KONTAKTER I TELEFON
Hon från högstadiet som du pratade lite med förra året men inte hört något från på länge. Det gamla ligget som definitivt inte passar in i familjelivets telefonbok. Rensa ut allt gammalt och behåll de allra viktigaste och närmaste. 
 
3. LÄS NYHETER! 
Ett ypperligt tillfälle att läsa Aftonbladet, Expressen och Dagens nyheter. Det är en del poddar som har rabattkod till DN digital, så kolla in det! 

4. HANDARBETA
Jag har ju stickat en del, och nu är jag färdig med min tröja som jag hållit på med en stund. Jag ska lägga upp bilder på den när Christer har hjälpt mig att fota den.

5. SE IFATT TVSERIER
Jag håller ju på med en del TV-serier. Suits, Greys anatomy och så ser jag gamla klassiker för att ha något att se på när jag inte vill höra på podcasts. 

6. HÖR PÅ PODCASTS
Jag har tidigare tipsat om podcasts jag lyssnar på. Nu har det poppat upp tre nya som handlar om familjeliv och livet i allmänt. 
(null)

(null)

 
7. SKAFFA EN LJUDBOKSTJÄNST
Efter jag blev kär i konceptet podcast kom jag på att det ju finns superbra ljudbokstjänster där ute som gör att du kan läsa en bok, medan du går promenad, sitter låst i soffan eller ska lägga en skrikande kämpande unge. Jag använder mig av Storytel. Den är lite dyr, men så värt det! Just nu plöjer jag mig igenom Camilla Läckbergs böcker.

(null)

8. PLANERA MATRÄTTER
Hitta nya spännande saker du kan prova att laga, än samma gamla lax, potatis och broccoli. Leta efter saker du tycker är gott och ser spännande ut och skriv inköpslista.

9. LÄR DIG NÅGOT NYTT
Sätt dig in i något du alltid velat veta mer om. Vad tycker du är spännande? Späckhuggare? Rymden? Vad du än vill lära dig mer om eller lära dig att göra så finns det 7 miljarder (okej, kanske inte så många) youtube-videos om just ditt favoritämne.

10. LÄS MATNYTTIGA ARTIKLAR OM BEBISLIVET.
Var källkritisk till det du läser och läs inte massa i onödan men om det är något du tycker är jobbigt eller vill få tips om som ny mamma eller inför en ny situation så läs, läs, läs. Det har fungerat bra för mig! Sömnrutiner är ett exempel. Det har jag läst massor om. 

Vad gjorde du när bebis bara vill sova på dig för att få tiden att gå? 

Hoppas ni har en fin dag! 
PUSS

Kommentera här: